ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رویش ۱۰‌هزار شغل در محلات کم برخوردار مشهد | نگاهی به طرح «بوم‌گشت»

  • کد خبر: ۱۲۵۳۸۹
  • ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
رویش ۱۰‌هزار شغل در محلات کم برخوردار مشهد | نگاهی به طرح «بوم‌گشت»
قرار است طرح «بوم‌گشت» برای توسعه گردشگری در ۷ محله مهاجرنشین مشهد اجرا شود.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ از ابتدای تشکیل سازمان بازآفرینی در شهرداری مشهد و پس از ایجاد دفتر‌های توسعه محله در محلات هدف، شناسایی و توجه به ظرفیت‌های محلی و از همه مهم‌تر توانمندسازی مردمی که در مناطق پیرامونی شهر زندگی می‌کنند به‌عنوان یکی از کار‌ویژه‌های دفتر‌ها و این سازمان تعریف و تعداد پرشمار کسب‌و‌کار‌های کوچک خانگی و‌تولید انواع محصولات ریز و درشت در منازل به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های محلات حاشیه شهر مشهد شناسایی شده است.

با‌این‌همه، اما این کسب‌و‌کار‌های کوچک محلی به ارتقا، جذب سرمایه، معرفی به سایر کارآفرینان و توانمندسازی افرادی که آن را راه انداخته بودند و مدیریت می‌کردند نیاز جدی داشت و سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد هم با همین هدف و از همه مهم‌تر برای اشتغال‌زایی در حاشیه شهر مشهد مرکزی را با نام توانمندسازی و کارآفرینی «رویش» برای اولین‌بار در کشور راه‌اندازی کرد. از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ که این مرکز در محله نوده تأسیس شده تا امروز، بیش از ۲۶۰ شغل برای بانوانی که در مرکز توانمندسازی و کارآفرینی مشغول هستند ایجاد کرده است.

رویش راهکاری برای ایجاد ۱۰‌هزار شغل است

مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا با اشاره به وضعیت نامناسب بافت‌های الحاقی به شهر مشهد در زمینه سرانه‌های مختلف تفریحی، درمانی، علمی و فرهنگی و وظایف شهرداری در قبال آن‌ها گفت: سازمان بازآفرینی در این بافت‌ها به دنبال ایجاد ساختار شهری، سرانه درآمدی، مسائل فرهنگی و اجتماعی، تقویت بنیه اقتصادی و اشتغال‌زایی است.

علی رضازاده همدانی با تأکید بر اینکه تأسیس مراکز توانمندسازی رویش برای تحقق تعهد ایجاد ۱۰ هزار شغل در حاشیه شهر مشهد توسط شهرداری مشهد است، بیان کرد: شهرداری تعهد داده است که ۱۰ هزار شغل در طی یک سال از سوی مراکز مختلف و وابسته‌اش ایجاد کند. برای تحقق این موضوع چند راهکار تعریف کردیم که تولد مراکز رویش از سوی سازمان بازآفرینی یکی از آن راهکارهاست.

تمرکز مرکز نوده بر اشتغال‌زایی برای بانوان

اردیبهشت‌ماه امسال نخستین مرکز توانمندسازی رویش در محله نوده آغاز به کار کرد و در طی این چهار ماه، آماری پذیرفتنی در حوزه اشتغال‌زایی از خودش به‌جا گذاشته است تا نقشه راه مطلوبی برای گسترش مراکز رویش در دیگر مناطق شهری باشد. مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد در این زمینه بیان کرد: درطی این مدت تاکنون ۲۶۰ شغل برای ساکنان محله نوده ایجاد شده و بیشتر تولیدات در این مرکز مربوط به هنر‌های قالی‌بافی، عروسک‌سازی، دوخت لباس دخترانه و بافت لباس زنانه بوده و تقریبا می‌توانیم بگوییم که این ساختمان ویژه اشتغال بانوان است.

تحویل ۳۰۰ وام و ۷۰۰ شغل، آورده یک‌ساله سازمان بازآفرینی

وی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی ۵۰۰ شغل در هر مرکز توانمندسازی رویش را می‌توانیم تضمین کنیم، گفت: حتی با همکاری سایر ارگان‌ها مثل جهاد دانشگاهی، کمیته امداد امام‌خمینی (ره)، بنیاد برکت، بنیاد علوی و برخی مراکز دیگر هزارو ۳۷۰ شغل در بخش‌های دیگر از طریق وام ایجاد و همچنین با کمک همین مجموعه‌ها و سازمان‌ها تسهیلاتی برای پیشران‌ها با سازوکاری مشخص تعریف کردیم.

وی ادامه داد: این تسهیلات به‌شرطی به این افراد داده می‌شود که شغل آن‌ها امکان توسعه داشته باشد و بتواند در راستای مأموریت اشتغال‌زایی کمک کننده باشد. این وام‌ها از ۵۰ میلیون تومان آغاز می‌شود و سقف آن ۳۰۰ میلیون تومان است. سال گذشته حدود ۳۰۰ وام تحویل و ۷۰۰ شغل از سوی سازمان بازآفرینی در این حوزه ایجاد شده است.

نقشه فرصت محله‌های مشهد تهیه می‌شود

رضازاده همدانی از تهیه نقشه فرصت برای محلات هدف بازآفرینی در زمینه اشتغال‌زایی خبر داد و تصریح کرد: نقشه فرصت به این معنی است که هر محله را بررسی می‌کنیم تا ببینیم چه فرصت‌های اقتصادی‌ای در آنجا وجود دارد.

برای مثال محله نوده به تولید پوشاک و قالی معروف است یا در محله‌ای دیگر شاهد حضور انگشترسازان و جواهرسازان هستیم. این فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در محلات پس از شناسایی به نقشه فرصت تبدیل می‌شود؛ سپس با تقویت و حمایت از آن‌ها به ایجاد اشتغال خواهیم پرداخت.

شورا حامی گسترش مراکز توانمندسازی رویش است

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به توانمندسازی بانوان در مراکز رویش سازمان بازآفرینی گفت: این اقدامات با حذف واسطه‌ها به رونق بیشتر کسب‌و‌کار بانوان منجر می‌شود. این انتظار وجود دارد که سازمان بازآفرینی تا پایان امسال به بخش صادرات این تولیدات ورود کند تا واسطه‌های بازار به‌تدریج کم شود و رونق اقتصادی کسب‌وکار این بانوان افزایش یابد و در ادامه آن‌ها بتوانند تحت عنوان یک برند خاص واحد تولیدات خود را به بازار عرضه کنند و آن را در کشور توسعه دهند.

فاطمه سلیمی با تأکید بر اینکه باید بیمه تأمین‌اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار، معلول و نیازمند اشتغال و زنان زندانی طبق ضوابط قانون کار ایجاد شود، افزود: شورای شهر در زمینه گسترش مراکز رویش از سازمان بازآفرینی حمایت می‌کند. از طرف دیگر ما در کمیسیون بانوان و خانواده طرح رسیدگی به خانه‌های کارآفرینی را مطرح کردیم که شامل استفاده از ظرفیت‌های شهرداری برای در اختیار قراردادن آن‌ها به زنان سرپرست خانوار و آسیب دیده اجتماعی و دختران شاغل در مناطق حاشیه شهر است.

وی بیان کرد: نقطه اتصال ما در این میان مناطق حاشیه شهر است و شورا به سازمان بازآفرینی مجوز این فعالیت‌ها را داده است و از گسترش مراکز رویش برای ایجاد فضای اشتغال حمایت می‌کند.

شورای شهر دستگاه‌های مختلف را پای کار مرکز رویش می‌آورد

عضو کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر اینکه مرکز توانمندسازی رویش می‌تواند بخشی از چالش بیکاری در جامعه را حل کند گفت: در مراکز رویش، پیشران‌ها و کارآفرینانی حضور دارند که با کمک شهرداری بستری برای ایجاد اشتغال ساکنان حاشیه شهر فراهم می‌کنند و با توجه به معضل بیکاری، این اقدامات نیاز اول این مناطق است.

حمید ضمیری با اشاره به لزوم همکاری بیشتر بانک‌ها با سازمان بازآفرینی برای تکمیل کردن فرایند اشتغال در این مراکز افزود: برخی افراد حاضر در این مکان برای خرید ابزار کار مشکل مالی دارند و باید از تسهیلات بانکی استفاده کنند؛ بنابر‌این بهتر است که سازمان بازآفرینی بانک‌هایی را که وام قرض‌الحسنه می‌دهند پای کار بیاورد، چون حضور بانک‌ها در کنار مراکز رویش تکمیل‌کننده این برنامه است.

وی عرضه محصولات تولیدی مرکز رویش را مهم دانست و ادامه داد: شهرداری در بدنه خود برای نیرو‌های خدماتی و پاکبان‌ها و‌... نیاز به لباس کار دارد و از طرف دیگر کیفیت محصولات تولیدی مرکز رویش نیز خوب است و شهرداری می‌تواند مشتری این تولیدات باشد.

ضمیری با بیان اینکه گسترش این مکان‌ها به‌نفع حاشیه شهر است تصریح کرد: ما در شورا از این طرح حمایت خواهیم کرد و مجوز‌های لازم را برای گسترش این مراکز صادر می‌کنیم و حتی می‌توانیم برای هماهنگی و مشارکت دستگاه‌های دیگر هم ورود کنیم.

شهرداری هم برنامه‌ای تهیه کند و تمام بخش‌هایی را که در این مسئله ذی‌نفع هستند به شورا معرفی کند تا آن‌ها را هم پای کار بیاوریم. هم‌اکنون در صنعت ساختمان این اقدامات را انجام داده‌ایم و در حوزه پوشاک و فرش نیز می‌توانیم این کار را انجام بدهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->